کلایمر ( Climber ) یا دستگاه بالابرنما، نوعی از تجهیزات دسترسی ( Access Equipment ) به نمای سازه های بلند مرتبه مانند آپارتمان ها، سدها، پالایشگاه ها، فرودگاه ها، پل ها و تمامی صنایع ای است که با ارتفاع سروکار دارند از بالابرنما بیشتر جهت نماکاری، سیمانکاری، نماشویی و تعمیر و نگهداری در پروژه های مختلف صنعتی و ساختمانی استفاده می شود. کلایمر را می توان به عنوان جایگزین قدرتمند برای داربست های فلزی نامید، دلیل این امر هم رویکرد عمومی نسبت به استفاده از کلایمر در سازه های مختلف توسط کارفرمایان می باشد.

سبد کلایمر معمولا در اندازه های 2 تا 6 متری تعبیه می شود بدین ترتیب با استفاده از سبد کلایمر دغدغه ای که کارفرمایان و پرسنل برای جابجایی ابزار و مصالح ساختمانی با داربست فلزی داشتند عملا مرتفع می شود.

 انواع کلایمر (بالابرنما)

کلایمر (بالابر نما) ها بسته به نوع کاربری، ظرفیت و ایمنی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. از نظر طراحی بالابرنما ها به سه دسته کلی نفربر، حامل مصالح و تجهیزات و سکوی اجرای عملیات تقسیم می شوند. برای جلوگیری از سقوط کلایمر در شرایط اضطراری از سیستم های امنیتی ترمز پاراشوت، ترمز کمانی و ترمز لنتی استفاده می شود و در صورتی که این سیستم های امنیتی عمل نکنند کابل امنیتی مستقل دیگری کل سیستم کلایمر را قفل کرده و از خطرات جدی جلوگیری می کند.

از نظر ارتفاع سازه و وزن کاری کلایمر ها به دو دسته کلی برقی و دستی تقسیم می شوند که کلایمر های دستی را بیشتر برای ارتفاعات پایین استفاده می کنند چرا که از سرعت حرکتی و ظرفیت کاری کمتری برخوردار هستند ولی برای ارتفاعات بالا از کلایمرهای برقی استفاده می شود تا سرعت کار افزایش یابد.

از نظر نوع حرکت نیز بالابرنما را می توان به دو گروه عمودی و عمودی-جانبی تقسیم بندی کرد. در کلایمر با حرکت عمودی، پایه های دستگاه بالابرنما در بالای سازه قرار گرفته و از طریق سیم بکسل به موتور وینچی داخل سبد متصل شده باعث حرکت عمودی کلایمر می شوند که در ایران نیز از این نوع بالابرنما بیشتر استفاده می شود. در نوع دوم از کلایمر ها ریل های عمودی در سطح افق زمین نصب شده، توسط مهارهایی به بدنه سازه وصل و باعث حرکت دستگاه کلایمر روی این ریل ها می شود که نسبت به بالابرنما های نوع اول از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

در کلایمر نوع عمودی-جانبی نیز بسته به نیاز سازه می توان از طراحی برقی یا دستی جهت حرکت جانبی کلایمرها استفاده کرد.